استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام برای مشاغل | در ایران، اینستاگرام به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی محتوا محور شناخته میشود و برای کسبوکارها فرصت خوبی برای فروش محصولات و خدماتشان وجود دارد. اما چرا فروش محصولات از طریق شبکههای اجتماعی دیگر به این اندازه موفق نیست؟ دلیل اصلی این موضوع، محور بودن اینستاگرام بر روی محتوا است. اغلب میشنویم که محتوا پادشاه است و همین باعث شده که اینستاگرام بهترین شبکه اجتماعی برای بازاریابی و افزایش فروش تبدیل شود.
به هر حال، باید توجه داشت که فقط محتوا با کیفیت و منظم میتواند به عنوان پادشاه شناخته شود و تولید محتوای بیکیفیت به هیچ عنوان نمیتواند به فروش محصولات کمک کند. بهترین راه برای تولید محتوای با کیفیت، داشتن استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام است. با داشتن یک استراتژی خوب، میتوانید درست در زمان مناسب، محتوای مورد نظر خود را تولید کنید. همچنین، نظم و انسجام در تولید محتوا به شما کمک میکند تا فالوورهای خود را افزایش داده و آنها را به مشتریان تبدیل کنید.
در این مقاله، به بررسی کامل استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام پرداخته شده است تا بتوانید با استفاده از اینستاگرام، کسبوکارتان را رونق دهید. قبل از اینکه به بررسی استراتژی محتوا در اینستاگرام بپردازیم، ابتدا باید با مفهوم استراتژی اینستاگرام آشنا شوید.
فهرست مطالب
استراتژی اینستاگرام چیست؟
برای کسبوکارها، انجام هر کار در زمان مشخص و بر اساس برنامهریزی، اهمیت زیادی دارد. استراتژی دقیقاً همان چیزی است که به کسبوکارها کمک میکند تا برای کارهای موردنظر خود برنامهریزی کنند و آن را در زمان مشخصشده انجام دهند. به عبارت دیگر، کسبوکارها با داشتن یک استراتژی منظم، قبل از انجام کارها، میدانند که هر کار قرار است در چه زمانی انجام شود و این به آنها کمک میکند تا به صورت بهینه و با توجه به محدودیتهای موجود، کار خود را انجام دهند.
در واقع، استراتژی اینستاگرام به معنای برنامهریزی، اجرا و ارزیابی تمام فعالیتهای کسبوکار در اینستاگرام است. با داشتن یک استراتژی مناسب، کسبوکارها میتوانند به بهترین شکل ممکن از اینستاگرام بهره ببرند و با ایجاد محتوای مناسب و درست، فروش خود را افزایش دهند. همچنین، استراتژی مناسب توانایی کسبوکارها را در رقابت با سایر رقبا در بازار بهبود میبخشد. به طور خلاصه، اهمیت داشتن یک استراتژی منظم برای کسبوکارها بسیار بالاست و به آنها کمک میکند تا در مسیر موفقیت پیش بروند.
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام به معنای داشتن یک برنامهریزی مشخص برای تولید محتوای با کیفیت در اینستاگرام است. در واقع، استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام بخشی از استراتژی کلی اینستاگرام را تشکیل میدهد که به شما در زمینه تولید محتوای منظم و جذاب در اینستاگرام کمک میکند. کاربران در اینستاگرام به دنبال صفحاتی هستند که بتوانند از آنها چیزی یاد بگیرند و محتوای کاربردی و باکیفیت، عامل مهمی در جذب فالوورهای واقعی و داشتن یک صفحه موفق در اینستاگرام برای کسبوکارتان است.
با داشتن استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام، میتوانید به کاربران خود مفید واقع شوید، به سوالات آنها پاسخ دهید، محصولات خود را تبلیغ کنید و در نهایت فروش کسبوکار خود را افزایش دهید. این به شما کمک میکند تا به صورت مداوم محتوای با کیفیت و مرتبط با کسبوکار خود را به اشتراک بگذارید و در نتیجه فالوورهای واقعی و مشتریان بیشتری جذب کنید. به طور کلی، استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام یکی از عوامل مهم در رشد کسبوکارها و بهبود حضور آنها در اینستاگرام است.
عناصر اصلی استراتژی محتوا در اینستاگرام
برای داشتن یک استراتژی موفق برای تولید محتوا در اینستاگرام ابتدا باید عناصر اصلی آن را بدانید! در واقع برای موفقیت در مدیریت صفحه اینستاگرام یک کسبوکار، باید عناصر تشکیلدهنده در استراتژی محتوا را شناسایی کنید. چهار مورد کلیدی برای تدوین استراتژی محتوا وجود دارند:
-
تعیین موضوعات برای تولید محتوا
قبل از شروع به تولید محتوا، باید موضوعاتی که میخواهید در پستهای خود استفاده کنید را مشخص کنید. بهتر است یک دستهبندی موضوعی برای خودتان تعیین کنید و به دنبال موضوعات پرطرفدار باشید. پس از پیدا کردن موضوعات موردنظر، آنها را بر اساس میزان محبوبیت در شبکههای اجتماعی مرتب کنید. میتوانید از تعداد هشتگهای مرتبط با آن موضوع در شبکههای اجتماعی یا ابزارهای آنالیز اینستاگرام استفاده کنید. برخی از موضوعات طرفداران بیشتری دارند و برخی کمتر. پس باید تعداد محتوای تولید شده در زمینه موضوعات پرطرفدارتر بیشتر از موضوعات کمطرفدارتر باشد.
برای مثال، اگر در حوزه رستوران و غذا فعالیت میکنید، دستهبندیهای شما میتواند شامل ۳ دسته غذاهای ایرانی، غذاهای خارجی و فستفود باشد. اگر طرفداران غذاهای ایرانی بیشتر است، به ازای هر مطلبی که درباره غذاهای خارجی یا فستفود منتشر میکنید، باید چند پست اینستاگرام در زمینه غذاهای ایرانی منتشر کنید. تعداد پستها باید بر اساس تعداد جستجوها و طرفداران آن حوزه محاسبه شود.
در کل، برای تولید محتوای موثر در شبکههای اجتماعی، باید دقیقاً بدانید که کدام موضوعات بیشترین توجه کاربران را به خود جلب میکنند و در نتیجه باید تمرکز خود را بر روی آنها قرار دهید.
-
اهمیت زمان مناسب انتشار پست در استراتژی محتوا
بسیاری از کاربران اینستاگرام تنها از این شبکه اجتماعی برای سرگرمی استفاده میکنند، حتی کسانی که در آن محتوای آموزشی میبینند، ممکن است هدف دیگری غیر از گذراندن وقت نداشته باشند. به همین دلیل، کاربران در روزهای مختلف و در ساعات مختلف همگرایی متفاوتی دارند. بنابراین، یکی از عناصر اصلی استراتژی محتوایی در اینستاگرام، داشتن برنامه زمانی مناسب برای انتشار پستها است. باید دقیقاً بدانید کدام روزها و در چه ساعاتی باید پستهای خود را منتشر کنید تا بیشترین بازخورد را بگیرید.
برای شناسایی زمان مناسب برای انتشار پست در اینستاگرام، بهترین ابزار Instagram Insights است. با استفاده از این ابزار، میتوانید فعالیت کاربران خود را در روزها و ساعات مختلف مشاهده کنید. اگر تاکنون از این ابزار استفاده نکردهاید، پیشنهاد میکنیم مطلب تحلیل صفحات اینستاگرام را مطالعه کنید.
-
پرسونای مشتری و تولید محتوا بر اساس آن
همانطور که مخاطبان کسبوکارهای مختلف اختلافاتی دارند، مخاطبان صفحات اینستاگرام نیز متفاوت هستند. برای تولید محتوا در اینستاگرام، ابتدا باید مخاطبان خود و ویژگیهای آنها را بشناسید تا بتوانید با تولید محتوایی که بر اساس ویژگیهایش ساخته شده، نظر آنها را جلب کنید. شناخت مخاطبان اینستاگرام به شما کمک میکند تا در تولید یک تصویر یا ویدئو، شخصیت آنها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، مخاطبان یک صفحه فیلم با مخاطبان یک صفحه مربوط به شرکت طراحی سایت متفاوت هستند.
مخاطبان صفحه فیلم میتوانند از بازه سنی کودکان تا بزرگسالان را شامل شوند. با این حال، اگر تعداد مخاطبان بین ۱۵ تا ۲۰ سال شما بیشتر است، میتوانید ویدئوهای مربوط به یک انیمیشن را قرار دهید. اما اگر مخاطبان شما بازه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال هستند، باید ویدئوی فیلمهای مربوط به ژانر بزرگسال قرار دهید تا بتوانید نظر مخاطبان خود را کاملاً جلب کنید. به این ترتیب، با تولید محتوایی که برای مخاطبان شما جذاب و مناسب است، میتوانید بازدهی بیشتری را از صفحه اینستاگرام خود به دست آورید.
-
افزایش تعامل و مشارکت کاربران
افزایش تعامل و مشارکت کاربران بر روی یک صفحه اینستاگرامی، تاثیر بسیار زیادی در رشد آن صفحه دارد. در هنگام تولید محتوا برای اینستاگرام، شما باید به دنبال انتخاب موضوعات مناسب و زمان مناسب برای انتشار پستهای خود باشید تا بتوانید تعامل و مشارکت کاربران را افزایش دهید. تعامل کاربران شامل لایک کردن پستها، کامنت گذاشتن، ذخیره کردن پست و ارسال آن به دیگران است.
هر چقدر تعامل کاربران بیشتر باشد، سرعت رشد صفحه نیز بیشتر خواهد بود. اگر صفحه مربوط به یک کسبوکار باشد، تعامل و مشارکت بیشتر کاربران به معنای افزایش فروش محصولات و خدمات آن کسبوکار است. برای افزایش تعامل کاربران، میتوانید از رقبا بنچمارک تهیه کنید. با استفاده از بنچمارک، میتوانید عملکرد فعالیتهای مختلف و تاثیر آنها را شناسایی کنید. در صفحات رقبا، پستهایی وجود دارند که تعداد لایک یا مشاهده ویدئو در آنها بیشتر است.
با دیدن صفحات رقبا، متوجه میشوید که مخاطبان شما که با مخاطبان رقبا یکی است، چه نوع پستهایی را بیشتر پسندیدهاند. با تولید محتوای مشابه، میتوانید تعامل صفحه خود را افزایش دهید. یکی از مهمترین انواع پستهایی که به افزایش تعامل کاربران کمک میکند، پاسخگویی به سوالات کاربران در قالب ویدئو است. این نوع پستها به کاربران حس مهم بودن برای شما را القا میکند و همواره سبب میشود تا بازخوردهای خوبی از سمت آنها بگیرید.
یک نکته مهم برای تولید محتوا در اینستاگرام
در صورتی که مدیریت یک کسبوکار را بر عهده دارید و میخواهید محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که تعداد تبلیغات در پستهای شما نباید زیاد باشد. در واقع، هنگامی که کاربران محتوای شما را میخوانند، نباید احساس کنند که با یک محتوای تبلیغاتی مواجه هستند.
برای تبلیغ یک محصول یا خدمات، بهترین راهکار داشتن ۸۰ درصد محتوای ارزشمند و کاربردی و ۲۰ درصد محتوای تبلیغاتی است. همچنین، در صورتی که میخواهید بخش تبلیغاتی شما بیشترین تاثیر را بر روی کاربران داشته باشد، باید ۸۰ درصد دیگر محتوا کاملاً کاربردی و مفید باشد تا کاربران بتوانند از آن پست چیزی یاد بگیرند.
همچنین، در بخش تبلیغات، بهتر است به جای بیان مزیتهای محصول یا خدمات خود، کاربرد آن برای رفع نیاز کاربران را بیان کنید. در امروزه بازاریابی اینترنتی، بستگی به ارائه اطلاعات ارزشمند به کاربران دارد و این مساله به دلیل وجود رقبای زیاد و قدرتمند در حوزههای مختلف میباشد.
مقالات پیشنهادی سایت پک فالوور به شما کاربر عزیز
پرسونای مخاطب و اهمیت آن برای کسبوکار اینترنتی
آموزش ۱۰ ابزار تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام
۸ تکنیک کاربردی افزایش بازدید لایو اینستاگرام
آموزش تولید محتوا تاثیرگذار در اینستاگرام
نتیجهگیری
تولید محتوا در اینستاگرام نیازمند برنامهریزی دقیقی است. باید دقیقاً بدانید که در چند روز آینده چه پستهایی باید تولید و در چه زمانی منتشر شود. برای این کار، باید به مفهوم استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام توجه کنید. در این مفهوم، تمامی جزئیات مورد نیاز برای تولید محتوا را میتوان پیدا کرد. این مفهوم میتواند به رشد چشمگیر صفحه اینستاگرام شما کمک کند. در صورتی که سوالی در زمینه استراتژی اینستاگرام دارید، میتوانید در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا بتوانیم با هم کمک کنیم.