تا به حال از امکانات تجزیه و تحلیل پیج اینستاگرام استفاده کردهاید؟ آیا فکر کردهاید که چند سال است که فالوورهایتان به شما پیوستهاند، از کجا زندگی میکنند و با محتواهای شما چه واکنشی نشان دادهاند؟ به طور خلاصه، آیا تمام جزئیات راجع به آنها را میدانید؟
استفاده از قابلیتهای جالب اینستاگرام، از جمله تجزیه و تحلیل فالوورها، بسیار جذاب است. در دوره “گام به گام رایگان آموزش اینستاگرام” که در پک فالوور آماده کردهایم، تمام امکانات اینستاگرام را به شما آموزش میدهیم. از نوع اکانتها و بخشهای مختلف اینستاگرام گرفته تا تنظیمات پیشرفته و تخصصی برای تجزیه و تحلیل پیج اینستاگرام . پیشنهاد میکنیم حتماً این دوره را از دست ندهید.
فهرست مطالب
Instagram Insights چیست؟
Instagram Insights یک ابزار تجاری است که در اینستاگرام قرار دارد و به صاحبان حساب های تجاری اجازه می دهد تا بیشتر درک کنند که چگونه پست هایشان عملکرد می کنند و چگونه بازخورد و تعامل کاربران را می توان بررسی کرد. با استفاده از Instagram Insights، می توانید به اطلاعات مربوط به نمایش ها، بازخوردها، آمارهای پست ها، پیروان و مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.
به عنوان یک بخش از اینستاگرام، Instagram Insights شامل چندین متریک و ابزار است که به شما کمک می کند تا عملکرد و رشد حساب خود را بسنجید. برخی از اطلاعات مهمی که می توانید از Instagram Insights به دست آورید عبارتند از:
- بازدید پست ها: تعداد کل بازدیدهای پست ها و نحوه تغییر آن در طول زمان.
- تعاملات: تعداد کل لایک ها، نظرات و ذخیره های دریافتی برای پست ها.
- بازخورد: نسبت دریافت نظرات و پیام ها به تعداد کل بازدیدها.
- مخاطبان: اطلاعات در مورد جنسیت، مکان جغرافیایی و رده سنی مخاطبان شما.
- پیروان: تغییرات تعداد پیروان و نحوه رشد آنها.
- آمار پست ها: نشان دهنده میزان تعامل با پست ها، میزان دسترسی و محبوبیت.
با استفاده از این ابزار، شما می توانید بفهمید که کدام پست ها بهترین عملکرد را دارند، کدام محتوا بیشترین تعامل را با کاربران دارد و چگونه می توانید بهبودهای لازم را در استراتژی تان اعمال کنید.
ابزار تحلیل یا همان Instagram insight چه کاربردی دارد؟
ابزار Insight در واقع یک هدیه خدادادی است، زیرا خود اینستاگرام این ابزار را برای کاربران خود فراهم کرده است. این ابزار به بیزینسها امکان تحلیل حساب اینستاگرام خود را میدهد تا با استفاده از نتایج تحلیل، بهبود یابند.
با استفاده از Insight، میتوانید به طور دقیق فهمید که فالوورهایتان، محتوای پیجتان و به طور کلی فعالیتهای مرتبط با پیجتان را بشناسید. آیا آمادهاید که این ابزار جذاب و کاربردی را یاد بگیرید؟
چطور ابزار آنالیز اینستاگرام را فعال کنیم؟
برای فعالسازی این ابزار، باید چند مرحله را طی کنید. اولین نکته این است که پیجتان باید در حالت عمومی یا غیرقفل باشد. اگر پیجتان قفل است، در اولین مرحله باید آن را به عمومی تغییر دهید. بنابراین، مراحل فعالسازی Insight را به ترتیب زیر دنبال کنید:
مرحله ۱: اگر پیجتان قفل است، آن را به حالت عمومی تغییر دهید. به بخش پروفایل بروید و مراحل زیر را دنبال کنید. گزینه “Private Account” را غیرفعال کنید.
Setting > Privacy > Account Privacy > Private Account
مرحله ۲: به صفحه پروفایلتان بروید و روی گزینه “Edit Profile” کلیک کنید. گزینه “Switch to Professional Account” را انتخاب کنید.
پس از کلیک، دو گزینه “Creator” و “Business” را مشاهده خواهید کرد. روی گزینه “Business” کلیک کنید.
اطلاعات بعدی مربوط به تبدیل اکانتتان به حساب تجاری را تکمیل کنید تا به Insight برویم. برای مطالعه کامل راهنمای حساب تجاری، به مقاله مربوطه مراجعه کنید.
توجه داشته باشید! پس از تبدیل پروفایل خود به حساب تجاری، تا ۴ تا ۷ روز آینده قادر به استفاده از Insight نخواهید بود.
چطور با insight برای آنالیز اینستاگرام کار کنیم؟
در پروفایل شما، یک دکمه به نام Insight قرار دارد که با کلیک بر روی آن به ابزار آنالیز اینستاگرام دسترسی پیدا میکنید. حالا بیایید ببینیم بخشهای مختلف این ابزار چه عبارتند.
بخش فعالیتها یا Activity برای آنالیز اینستاگرام
پس از ورود به Instagram Insights، در بالای صفحه ۳ گزینه مشاهده میشود و یکی از آنها بخش فعالیتها یا Activity است. زیر این قسمت، دو بخش Discovery و Interaction قابل مشاهده هستند. اطلاعات این بخشها عبارتند از:
بخش Interaction:
این بخش اصلیترین قسمت است زیرا آمار تعامل کاربران را نشان میدهد و برای ما اهمیت زیادی دارد.
Profile Visits : تعداد کاربرانی که در هفته گذشته پروفایل شما را مشاهده کردهاند.
Website Clicks : اگر لینکی در بیوگرافی خود قرار دادهاید، تعداد کلیکهایی که بر روی آن لینک صورت گرفته است.
Email : تعداد بارهایی که کاربران بر روی بخش ایمیل شما کلیک کردهاند.
Call : تعداد بارهایی که کاربران بر روی بخش شماره تماس شما کلیک کردهاند.
بخش Discovery:
این بخش عملکرد کلی پروفایل شما را بر اساس دو معیار نشان میدهد:
Reach : تعداد کاربرانی که از پستهای شما بازدید کردهاند.
Impressions : تعداد کلی باری که پستهای شما دیده شدهاند.
تجربه نشان داده است که بخش مهمترین برای آنالیز اینستاگرام، همین بخش است. به عبارت دیگر، برای اندازهگیری عملکرد کلی پیج شما، Reach به شما کمک زیادی میکند.
بخش محتوا یا Content برای آنالیز اینستاگرام
این بخش مربوط به محتواهایی است که شما در پستهایتان قرار میدهید؛ بگونهای که میتوان آنها را به سه دسته عکس، فیلم و استوری تقسیم کرد.
بخش Feed:
این بخش به عنوان قسمت مهمترین محتوا، تمام اطلاعات مربوط به پستها را از دو سال قبل به شما نشان میدهد. برای دیدن آمار هر کدام از پستها، علاوه بر این بخش، باید به صورت جداگانه در همان پست، insight آن پست را مشاهده کنید.
- Calls: تعداد افرادی که روی دکمه CTA کلیک کردهاند و تماس گرفتهاند.
- Comments: تعداد کامنتهای هر پست.
- Emails: تعداد افرادی که با دکمه CTA ایمیل ارسال کردهاند.
- Engagement: نرخ درگیری، یعنی تعداد اکانتهایی که با پستها تعاملی مانند لایک، کامنت و ذخیره کردن داشتهاند.
- Follows: تعداد افرادی که به خاطر آن پست، شما را فالو کردهاند.
- Get Directions: تعداد کاربرانی که از طریق آن پست، پیام مستقیم ارسال کردهاند.
- Impressions: تعداد باری که پست شما دیده شده است.
- Likes: تعداد لایکهای آن پست.
- Profile Visits: تعداد باری که پروفایل شما دیده شده است.
- Reach: تعداد باری که کاربران مختلف (نه تکراری) پست شما را دیدهاند.
- Saved: تعداد باری که کاربران پست شما را ذخیره کردهاند.
- Website Clicks: تعداد باری که به خاطر آن پست، روی لینک وبسایت شما کلیک شده است.
این بخش یکی از قسمتهای کاربردیترین Insight است. چرا؟ زیرا میتوانید بفهمید کدام نوع پستها توسط فالوورها بیشتر پسندیده میشوند. به منظور افزایش نرخ درگیری، باید کدام محتواها را بیشتر تولید کنید؟ این تحلیلها به بالتر شدن نرخ تعامل و همچنین افزایش تعداد فالوورها کمک میکند.
بخش stories
این بخش اطلاعات مربوط به استوریهای شما را نمایش میدهد. با تحلیل آمار ارائه شده در این بخش، میتوانید برای آینده استوریهای خود برنامهریزی بهتری داشته باشید.
- Impressions: تعداد کل بارهایی که استوری دیده شده است.
- Reach: تعداد اکانتهای مختلف (نه تکراری) که استوری شما را دیدهاند.
- Exited: تعداد بارهایی که کاربران از استوری خارج شدهاند.
- Replies: تعداد پاسخها در هر استوری.
- Viewers: اکانتهایی که استوری شما را بازدید کردهاند.
- Forward: تعداد کاربرانی که از این استوری رد شدهاند.
- Backwards: تعداد کاربرانی که از این استوری به استوری قبلی رفتهاند.
- Next Story: تعداد اکانتهایی که استوری بعدی (در همان سری استوری) را دیدهاند.
با تحلیل این آمارها، میتوانید بفهمید کدام نوع استوریها توسط فالوورها بیشتر توجه و تعامل دریافت میکند. این تحلیلها به شما کمک میکنند تا استوریهای بهتری را تولید کنید و نرخ تعامل و تعداد فالوورهای خود را افزایش دهید.
بخش Promotions:
در این بخش، آمار مربوط به تبلیغاتی که در اینستاگرام انجام دادهاید را مشاهده میکنید. این آمارها فقط به تبلیغاتی ارائه شده توسط اینستاگرام برای پستهای شما مربوط میشود.
آمارهای مربوط به بازدید پروفایل یا (Profile visit)، دیده شدن پست یا (impression)، تعداد بازدیدها توسط هر کاربر یا (Reach) و نرخ درگیری یا (Engagment) که (شامل لایک، کامنت و ذخیره) را مشاهده میکنید. همچنین، آمارهای مربوط به بازدیدکنندهها مثل جنسیت، سن و موقعیت جغرافیایی هم نمایش داده میشود.
چگونه میتوانم آمار هر پست را به طور جداگانه مشاهده کنم؟
برای مشاهده جزئیات هر پست، روی پست مورد نظر کلیک کنید و سپس در پایین سمت چپ، روی گزینه (View Insight) یا “مشاهده تحلیل” کلیک کنید.
بخش بازدید کنندهها یا Audiance برای آنالیز اینستاگرام
بخش آخر مربوط به فالوورهای پیج شما است. هدف ما افزایش تعامل و رفع نیازهای فالوورها است. بنابراین، باید به این بخش اهمیت بدهید و جزئیات آن را دقیقاً بررسی کنید.
این بخش شامل چندین بخش زیر است:
- Gender: درصدی از فالوورها که زن هستند و درصدی که مرد هستند.
- Age Range: محدوده سنی کاربران را نشان میدهد.
- Top Locations: مکانهای محبوب کاربران شما.
- Followers: ساعاتی از روز که فالوورها بیشترین فعالیت را دارند.
اطلاعات موجود در این بخش به شما کمک میکند تا فالوورهای خود را بهتر بشناسید، به عنوان مثال، شهرهایی که از آنها هستند و ساعاتی که بیشترین فعالیت را دارند.
به همین ترتیب، برای تعیین زمان انتشار پستها، پیشنهاد ما این است که به شخصیت فالوورها توجه کنید. به عنوان مثال، اگر فالوورهای شما بیشتر خانمهای خانه دار هستند، احتمالاً بهترین زمان برای انتشار پستها در اواسط روز است.
چگونه میتوانم از ابزار Instargram Insights بهترین استفاده را بکنم؟
همانطور که مشاهده میفرمایید، این ابزار یکی از بهترین راهها برای پیشرفت در اینستاگرام است، به ویژه برای کسب و کارها. اما چگونه؟ در اینجا ما به شما راهنمایی میکنیم تا به بهترین شکل از ابزار Insight برای تحلیل اینستاگرام استفاده کنید. اما برای بهبود فروش و کسب و کارتان با استفاده از این ابزار، حتماً مقاله “چگونه با تحلیل عملکرد پیج، فروش را افزایش دهیم؟” را بخوانید.
دنبال شناخته شدن هستید؟
برای افزایش آگاهی از برند و تعداد فالوورها، باید بیشتر به بخش Activity یا فعالیت ها توجه کنید.
در این قسمت، مشاهده میکنید که پروفایل شما چند بازدید داشته است و چند اکانت به پیج شما وارد شدهاند. البته تعداد فالوورها هم اهمیت زیادی دارد، زیرا افزایش تعداد فالوورها به معنای افزایش آگاهی از برند است.
برای افزایش نرخ تعامل تلاش میکنید؟
بسیاری از اکانتها تمایل دارند تا تعامل فالوورها را افزایش دهند. این امر به شناخته شدن و همچنین فروش کمک میکند. برای افزایش تعامل، باید به چه عواملی توجه کنیم؟
محتواها؛ چه پست و چه استوری. بعد از انتشار پستها، آنها را بررسی کنید. تعداد لایک، کامنت و ذخیره سازی (Save) را مورد بررسی قرار دهید. همچنین تعداد بازدیدهای هر پست نیز به شما کمک زیادی میکند. با بررسی تعدادی از محتواها، با علایق فالوورها آشنا میشوید.
یکی دیگر از عواملی که به افزایش تعامل کمک میکند، بخش Audience است. با بررسی این بخش، مخاطبان را شناخته و میتوانید محتواهای بهتری ارائه دهید.
آیا به افزایش فروش علاقهمندید؟
اگر محصول را از طریق وبسایت خود فروش میکنید، باید تعداد کلیکهای وبسایت (Website click) و اگر از طریق تماس تلفنی فروش میکنید، تعداد تماسها را (تعداد کلیک CAT) بررسی کنید.
اما توجه به افزایش تعداد فالوورها و افزایش نرخ تعامل، به شما کمک میکند تا به یک فروش خوب برسید.
مقالات پیشنهادی پک فالوور به شما کاربر عزیز
آموزش ۱۰ ابزار تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام
آموزش آنالیز پیج اینستاگرام و افزایش فروش
آموزش ساخت پیج فروشگاهی در اینستاگرام
جمع بندی پایانی
در پایان، ما درباره ابزار Instagram Insights برای تحلیل اینستاگرام و دریافت آمارهای مفید توضیح دادیم. اما مهمتر از همه، تحلیل صحیح این آمارها و داشتن یک استراتژی برای دستیابی به هدفتان است. هر گونه سوال یا مشکلی که در این زمینه دارید، را با ما در میان بگذارید، میتوانید این کار را از طریق تماس یا ارسال کامنت زیر همین پست انجام دهید.