استفاده از اینستاگرام به عنوان یکی از پر مخاطبترین شبکههای اجتماعی در ایران و جهان، تاثیر زیادی روی کسبوکارهای اینترنتی دارد. اینستاگرام برای کسبوکارها اهمیت زیادی دارد و همین مسئله سبب تولد بخش جدیدی از بازاریابی اینترنتی به نام اینستاگرام مارکتینگ شده است. یکی از ابزارهای اینستاگرام، IGtv است که با استفاده از آن میتوانید ویدئوهای مربوط به کسبوکار خود را در هر زمانی به کاربران نمایش دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی ۶ راهکار استفاده از IGtv اینستاگرام بپردازیم که به کمک آن میتوانید کسبوکار خود را متحول کنید.
فهرست مطالب
تلوزیون اینستاگرام (IGtv) چیست؟
یکی از مشکلاتی که اینستاگرام برای برخی کاربران (کاربرانی که قصد انتشار ویدئو دارند) ایجاد میکند، محدودیت ۱ دقیقهای برای ویدئوها است! در واقع هنگامی که کاربران بخواهند ویدئوهای چند دقیقهای منتشر کنند، باید آن را به چند قسمت یک دقیقهای تقسیمبندی کرده و سپس منتشر کنند. چند قسمتی شدن یک ویدئوی چند دقیقهای سبب میشود تا کاربران در هنگام دیدن ویدئو با مشکل مواجه شوند.
اینستاگرام برای رفع این مشکل یک قابلیت جدید به نام IGtv ایجاد کرده است که با استفاده از آن میتوانید ویدئوهای طولانیتر منتشر کنید. البته این قابلیت نیز محدودیت خاص خود را دارد اما این محدودیت برای ویدئوهای بسیاری از کسبوکارها مشکلساز نمیشود؛ اکانتهای معمولی قابلیت انتشار ویدئوهای ۱۰ دقیقهای دارند و اکانتهای رسمی (دارای تیک آبی) میتوانند ویدئوهای ۶۰ دقیقهای آپلود کنند. باتوجه به اینکه ویدئوهای کسبوکارهای مختلف کمتر از ۱۰ دقیقه است، این ابزار محدودیت خاصی ایجاد نمیکند.
در صورتی که قصد انتشار ویدئوهای بالای ۱۰ دقیقه دارید، کافی است ویدئوی خود را به چند قسمت تقسیم کنید و چند قسمت از آن ویدئو منتشر کنید. اگر با ابزار IGtv آشنایی کامل ندارید، پیشنهاد میکنم حتماً مقاله راهنمای کامل کار با IGTV اینستاگرام را بخوانید! چون این ابزار تاثیر بسیار زیادی بر روی کسبوکارها دارد. در این مقاله نیز قصد داریم به بررسی ۶ راهکار استفاده از IGtv برای افزایش مخاطب و فروش کسبوکار بپردازیم.
استفاده از IGtv برای برندسازی کسبوکار اینترنتی
حتماً شما هم میدانید که استفاده از ابزارهای مختلف اینستاگرام نظیر پست، استوری، دایرکت و… تاثیر زیادی بر روی کسبوکار شما و ارتباط با کاربران دارد! آیا از تاثیر IGtv بر روی برندسازی کسبوکار و افزایش مخاطبان هم خبر دارید؟ معمولاً محتوای ویدئویی تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان دارد و به همین دلیل است که قابلیت IGtv اینستاگرام میتواند کمک زیادی به کسبوکار اینترنتی شما کند. در این بخش با بررسی ۶ ویژگی حرفهای و کاربردی برای برندسازی کسبوکار اینترنتی با استفاده از IGtv همراه ما باشید.
-
جذب مخاطب جدید با ویدئوهای منتشر شده در گذشته
پستهای اینستاگرام پس از مدتی قدیمی میشوند و کاربران کمتری به آن دسترسی دارند؛ به عبارت دیگر پستهای اینستاگرام تاریخ انقضا دارد و پس از انتشار چند پست جدید، شانس دیده شدن پستهای قدیمی توسط کاربران نزدیک به صفر است! استوریهای اینستاگرام نیز پس از ۲۴ ساعت دیگر قابل مشاهده نیستند؛ با وجود آن که استوریهای اینستاگرام تاثیر بسیار زیادی بر روی فالوورهای اینستاگرام دارد اما محدودیت زمانی آن سبب میشود تا کاربران جدید نتوانند استوریهای منقضیشده را مشاهده کنند.
با این موارد کاربران چگونه میتوانند از بهترین محتوای صفحه اینستاگرام شما استفاده کنند؟ پاسخ IGtv اینستاگرام است! IGtv اینستاگرام ابزاری است که به شما کمک میکند تا ویدئوهای شما برای همیشه در بخش highlights در دسترس کاربران باشد. با استفاده از این ابزار کاربران میتوانند از ویدئوهایی که در گذشته منتشر شده است نیز استفاده کنند. اگر برای کسبوکار خود یک کانال یوتیوب یا آپارات دارید و میخواهید دسترسی به این ویدئوها برای کاربران اینستاگرام راحتتر باشد، کافی است ویدئوی خود را در IGtv آپلود کنید.
گزارشها و آمارها
طبق گزارشها و آمارهای ارائهشده تاثیر محتوای ویدئویی در شبکههای اجتماعی برای برندسازی کسبوکار بسیار بیشتر از عکس و متن است. هنگامی که کاربران ویدئوها را مشاهده میکنند، حوصله بیشتری برای آن به خرج میدهند و زمان بیشتری بر روی آن میگذارند. همین مسئله به برندسازی کسبوکار شما کمک زیادی میکند و میتوانید داستانهای بیشتری برای کاربران تعریف کنید!
البته باید توجه داشته باشید که ویدئوهای اینستاگرام عمودی بوده اما اکثر ویدئوهای ضبط شده به صورت افقی هستند. اگر قصد انتشار ویدئو در IGtv دارید، با استفاده از نرمافزارهای ویرایش، ویدئوی خود را به ویدئوی عمودی تبدیل کنید تا بتوانید آن را به درستی در IGtv به کاربران نمایش دهید.
-
جذب مخاطبان هدفمند با ویدئوهای منحصر به فرد
یکی از مشکلاتی که در کسبوکارها دیده میشود، مشکل نداشتن محتوای منحصر به فرد است! اکثر سایتها محتوایی دارند که در سایتهای دیگر منتشر شده است؛ به همین دلیل بسیاری از کسبوکارها محتوای جذابی برای نمایش به کاربران ندارند. انتشار محتوای تکراری در سایتها سبب کاهش تعامل کاربران شده و به ضرر کسبوکار اینترنتی است. تنها در دو صورت میتوان تعامل کاربران را با استفاده از محتوای منتشرشده افزایش داد:
الف) محتوای شما نسبت به رقیبهایتان کاملتر و جامعتر باشد!
گاهی محتوای منتشرشده در برخی از سایتها یا صفحه کسبوکار در شبکههای اجتماعی محتوای تکراری اما کاملتر از محتوای رقیبها است! جامعتر بودن یک مقاله کمک زیادی به رشد کسبوکار شما و البته کاربرانی که آن را میخوانند، میکند.
ب) محتوای منحصر به فرد تولید کنید!
بهترین راه برای افزایش مخاطبان و رشد یک کسبوکار، تولید محتوای منحصر به فرد و حرفهای است! محتوای منحصر به فرد، محتوایی است که تا کنون در سایتها یا صفحات اجتماعی دیگری منتشر نشده باشد و کاربران آن را برای اولین بار در صفحه شما دیده باشند. موضوع محتوا نیز بسیار مهم است؛ سعی کنید موضوعاتی را انتخاب کنید که برای کاربران اهمیت زیادی دارد و رقیبان شما کمتر به آن پرداختهاند! چنین محتوایی ترافیک و در نتیجه فروش بسیار بالایی برای شما ایجاد میکند و به راحتی میتوانید ناظر رشد چندین برابری کسبوکارتان باشید.
اگر قصد تولید محتوای منحصر به فرد دارید، IGtv اینستاگرام یک راهکار بسیار عالی است! با استفاده از این ابزار به راحتی میتوانید ویدئوهایی از پشت صحنه کسبوکارتان منتشر کنید؛ مثلاً اگر یک فروشگاه گل و گیاه دارید و قصد دارید به صورت آنلاین از کاربران سفارش بگیرید، به راحتی میتوانید در یک ویدئو مراحل کاشت تا برداشت گل را نمایش دهید. همچنین میتوانید یک ویدئو از نحوه بستهبندی و ارسال گل برای مشتریان تهیه کنید و آن را با استفاده از IGtv به کاربران نمایش دهید.
اشتراک در IGTV
همچنین اگر برای کاربران خود دورهمی برگزار میکنید و میخواهید تعداد شرکتکنندگان در دورهمی را افزایش دهید، به راحتی میتوانید فیلمهای دورهمیهای قبل را در IGtv منتشر کرده و حس خوبی به مخاطب منتقل کنید. با این موارد به راحتی میتوانید تعداد شرکتکنندگان را افزایش دهید و این دورهمیها را به یک کانال بازاریابی برای کسبوکار خود تبدیل کنید! مثلاً میتوانید محصولات و خدمات خود را در بخشی از دورهمی به کاربران نمایش دهید و برای محصولات خود تبلیغ کنید.
یک پیشنهاد عالی! در هر کسبوکاری افرادی وجود دارند که برای مخاطبان آن حوزه شناختهشده هستند. نظرتان در مورد یک مصاحبه پرمحتوا با چنین افرادی چیست؟ با تولید یک ویدئوی عالی از مصاحبه با متخصصان حوزه کاری خود، به راحتی میتوانید مخاطبان زیادی جذب کنید. از طرفی ممکن است این افراد مصاحبه خود را در صفحه اینستاگرام یا سایر شبکههای اجتماعی منتشر کنند و از این طریق یک کمپین تبلیغاتی بسیار عالی برای کسبوکارتان اجرا میشود.
-
تبلیغ محصولات در قالب یک محتوای آموزشی
یکی از راهکارهای افزایش فروش محصولات یا خدمات کسبوکارها، ادغام تبلیغات محصولات در کنار محتوای آموزشی است! در واقع کسبوکارهای موفق یک ویدئوی آموزشی را به کاربران خود نمایش میدهند و در آن ویدئو از ویژگیهای محصولات خود صحبت میکنند؛ البته توجه داشته باشید محصول شما باید با آن ویدئوی آموزشی کاملاً مرتبط باشد و بتوانید ویژگیهای محصول را بر اساس آموزشهای ارائهشده در آن ویدئو به کاربران ارائه کنید.
اگر یک کسبوکار اینترنتی دارید و میخواهید فروش بیشتری داشته باشید، ویدئوهای آموزشی تهیه کنید و در بخشی از آن ویدئو ویژگیهای محصول خود را معرفی کنید! این راهکار در صورتی که محصول شما همیشه در حال بروزرسانی نباشد، بازدهی بسیار خوبی دارد. همچنین اگر محصول شما همیشه در حال آپدیت است، باید ویدئوی خود را نیز متناسب با ویژگیهای جدید محصول بروزرسانی کنید.
نوع کسبوکار شما فرقی ندارد! چون پرسونای مشتری هر کسبوکاری در اینستاگرام حضور دارند و اکثر مخاطبان صفحه شما، همان پرسونای مشتری حوزه فعالیتی شما هستند. این مسئله به این معنی است که اگر پرسونای مشتری شما را دنبال میکنند، پس حتماً ویدئوهای آموزشی حوزه فعالیت شما را نیز دنبال میکنند! بنابراین تفاوتی ندارد که در چه حوزهای فعالیت میکنید؛ تنها کافی است ویدئوهای ارزشمند و کاربردی منتشر کنید تا کاربران بتوانند از آن چیزی یاد بگیرند. این راهکار سبب افزایش اعتماد و رضایت مشتریان نسبت به شما میشود و تا حد زیادی محصولات شما فروش بیشتری خواهند داشت.
-
برقراری ارتباط میان کاربران و کسبوکارها با نمایش برنامه هفتگی در بخش IGtv
IGtv یک ابزار حرفهای در اینستاگرام و یک تلوزیون مدرن محسوب میشود! به عنوان یک مخاطب تلوزیون، چند برنامه منظم هفتگی یا روزمره وجود دارد که آن را دنبال میکنید؟ تعداد آن برای هر کاربر متفاوت است اما تقریباً همۀ کاربران حداقل یک برنامه منظم هفتگی را دنبال میکنند! مثلاً اگر مخاطب یک سریال تلوزیونی هستید که هر شب پخش میشود، آیا هر شب آن را نمیبینید؟ قطعاً آن را دنبال میکنید! IGtv نیز این امکان را برای شما فراهم کرده است که به صورت منظم (مثلاً هفتهای یک بار) یک برنامه، مصاحبه یا هر آنچه که بتوانید به صورت هفتگی به کاربران نمایش دهید را منتشر کنید.
پخش منظم برنامهها به معنای تکرار است و تکرار باعث ایجاد یک ارتباط قوی بین شما و کاربران میشود. آنها شما را میبینند، صدای شما را میشوند، از محتوای ارائهشده استفاده میکنند و در نهایت، به صورت ناخودآگاه با شما ارتباط برقرار میکنند! برقراری ارتباط صرفاً به معنای صحبت کردن با شما نیست و میتواند همان افزایش اعتماد کاربران نسبت به کسبوکار اینترنتی شما باشد.
آیا میتوانیم یک برنامه روزمره نیز منتشر کنیم؟
معمولاً برنامههای این چنینی زمان زیادی از شما میگیرند و سناریوی خاص خود را دارند. برای تولید این برنامهها به صورت روزمره باید تمامی وقت خود را برای سناریونویسی، ضبط، ویرایش ویدئو و انتشار صرف کنید!
آیا در کسبوکار شما کارهای مهم دیگری برای انجام وجود ندارند؟ قطعا هر کسبوکار، کارهای مختلفی انجام میدهد که نمیتواند تمام وقت خود برای روی تولید ویدئوهای روزمره صرف کند. از طرف دیگر کاربران شما نمیتوانند هر روز برنامه شما را مشاهده کنند و همین مسئله سبب کاهش بازدید صفحه شما میشود! بنابراین پیشنهاد ما این است که ویدئوهای خود را به صورت هفتگی منتشر کنید تا بتوانید به تمامی کارهای خود رسیدگی کنید و کاربران نیز بتوانند آن را ببینند. مزیت استفاده از IGtv این است که تاریخ انقضا برای ویدئوها وجود ندارد و کاربران هر زمان که بخواهند، میتوانند ویدئو را مشاهده کنند و از محتوای آن استفاده کنند.
-
پاسخ به سوالات کاربران و مشتریان در قالب ویدئو
کاربران و مشتریان هر کسبوکاری سوالات زیادی از شما میپرسند؛ برخی از سوالات در میان کاربران رایجتر است و بیشتر میپرسند که این سوالات بهترین گزینه برای تهیه ویدئو برای پاسخ به آنها است! مثلاً اگر سوال اول را ۵۰ کاربر و سوال دوم را تنها ۵ کاربر از شما پرسیدهاند، باتوجه به تعداد کاربران پاسخگویی به کدام سوال منطقیتر است؟
قطعا سوال اول! برای دریافت سوالات کاربران میتوانید از طریق برچسب Question در استوری اینستاگرام سوالات کاربران را دریافت کنید و تعداد کاربرانی که آن سوالها را پرسیدهاند، بررسی کنید. یک لیست از تمام سوالات کاربران به همراه تعداد کابران هر سوال تهیه کنید و به ترتیب تعداد کاربران هر سوال، در قالب ویدئو به آن سوال پاسخ دهید.
چرا پاسخگویی به سوالات کاربران اهیمت زیادی دارد؟
مهمترین فاکتور کسبوکارهای اینترنتی، کاربران آن کسبوکار هستند. هنگامی که شما برای کاربران خود ارزش قائل باشید، قطعا آنها نیز بیشتر به شما اعتماد میکنند و شانس خرید محصول و خدمات کسبوکار اینترنتی شما توسط کاربران افزایش پیدا مییابد. پاسخگویی به سوالات کاربران، به معنای اهمیت داشتن کاربران برای شما است و هنگامی که شما به جای متن و تصویر، در قالب ویدئو به سوالات پاسخ میدهید، میتوانید محتوای ارزشمند بیشتری در زمان کمتر به کاربران ارائه کنید و چهره خود را در ذهن کاربران ماندگار کنید.
در پایان هر ویدئو نیز از کاربران بخواهید تا سوالات خود را در استوری بعدی یا به صورت کامنت در زیر آخرین پست مطرح کنند تا در ویدئوهای بعدی پاسخ آنها را بدهید. این ویدئو را در بخش IGtv اینستاگرام قرار دهید تا کاربران در هر زمانی بتوانند از آن استفاده کنند.
-
تهیۀ ویدئو از نظرات مثبت مشتریان خود
هیچ چیزی به اندازه نظر و صحبت مشتریان شما برای کاربران کسبوکارتان ارزشمند نیست! کاربران کسبوکار شما به دنبال نظرات صادقانه هستند و مشتریان از نظر کاربران، صادقتر از کارمندان و مدیران کسبوکارها هستند. از کاربران خود در همایشهای خود یا دفتر کار خود بخواهید که اگر نظر مثبتی درباره محصولات یا خدمات شما دارند، آن را در یک ویدئو به شما بگویند تا بتوانید آن را در IGtv برای سایر کاربران منتشر کنید.
هنگامی که کاربران ناظر راضی بودن مشتریان شما باشند، برای آنها دلیل دیگری برای نخریدن محصول از شما وجود ندارد. با این راهکار بسیار حرفهای مشتریان و فروش کسبوکار اینترنتی خود را تا حد زیادی افزایش داده و برندسازی کسبوکار خود را به صورت کاملاً حرفهای انجام دهید.
تفاوت IGtv با اینستاگرام!
همۀ ما میدانیم که IGtv یکی از ابزارهای پرکاربرد اینستاگرام است. پس این سوال چرا مطرح شد؟ جالب است بدانید IGtv یک پلتفرم جداگانه از اینستاگرام است که بر روی آن پیادهسازی شده است. برای آن که بتوانید تفاوت این دو را بهتر درک کنید، سایت فیسبوک و مسنجر فیسبوک را در نظر بگیرید! با استفاده از مسنجر فیسبوک تنها قابلیتهای محدودی از فیبسوک در اختیار شما قرار دارد ولی اگر به سایت فیسبوک مراجعه کنید، تمامی امکانات آن در دسترس شما است.
همانطور که فیسبوک تنها برای سرگرمی نیست و ارزش تجاری بسیار بالایی دارد، اینستاگرام نیز مانند فیسبوک از ارزش تجاری بالایی برخوردار است! به همین دلیل است که ابزارهای جداگانه نظیر IGtv را با اینستاگرام ادغام میکند تا بتواند ارزش و کاربرد تجاری اینستاگرام را برای کاربران خود تا حد زیادی افزایش دهد. IGtv یک پلتفرم حرفهای است که به صورت جداگانه طراحی شد اما اکنون در اینستاگرام استفاده میشود.
با استفاده از IGtv اینستاگرام که کاربردی مشابه پستها و استوری اینستاگرام دارد، میتوانید ویدئوهای خود را آپلود کنید. اما تفاوتی که سبب ارزشمند شدن آن میشود، مدت زمان ویدئوهایی است که میتوانید آپلود کنید. با استفاده از IGtv میتوانید زمان ویدئوهای خود را از ۱۵ ثانیه (حداکثر زمان ویدئو در استوری) و یک دقیقه (حداکثر زمان ویدئو در پست) تا ۱۰ دقیقه ارتقاء دهید. البته اگر یک اکانت رسمی در اینستاگرام دارید که دارای تیک آبی دریافت است، این زمان تا یک ساعت افزایش پیدا میکند.
ویدئوهای چند دقیقهای بیشترین تاثیر را بر روی کاربران دارند؟
قابلیت IGtv به تازگی بر روی اینستاگرام فعال شده است و خیلی سخت است. که بگوییم تعامل کاربران با ویدئوهای مختلف از نظر مدت زمان آنها چگونه است! ولی اگر بر روی IGtv اینستاگرام خود چند ویدئو آپلود کردهاید و حساب شما تجاری است. به راحتی میتوانید میزان تعامل مخاطبان و کاربران خود را IGtvهای مختلف مشاهده کنید. هر کدام از ویدئوها زمان و تعامل مشخصی دارند که میتوانید تمرکز خود را بر روی تولید ویدئوهایی با همان مدت زمان ویدئوهایی که بیشترین تعامل را داشتهاند، بگذارید.
مقالات پیشنهادی پک فالوور به شما کاربر عزیز
آموزش ۱۰ ابزار تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام
بررسی ۱۰ نمونه از برترین برندهای اینستاگرام
پرسونای مخاطب و اهمیت آن برای کسبوکار اینترنتی
نتیجهگیری
استفاده از ابزار IGtv یکی از بهترین ابزارها برای بازاریابی کسبوکار اینترنتی با استفاده از اینستاگرام است. این ابزار به شما کمک میکند تا بتوانید ویدئوهای طولانی خود را در اینستاگرام آپلود کنید و بدون توجه به تاریخ آپلود، آن را برای همیشه در دسترس کاربران قرار دهید. اگر قصد جذب مخاطب یا فروش بیشتر برای کسبوکار خود را دارید، به راحتی میتوانید از این ابزار استفاده کنید. آیا شما هم از IGtv اینستاگرام برای توسعه کسبوکار خود استفاده میکنید؟ در بخش نظرات از تجربههای ارزشمند خود به ما بگویید.