اینفلوئنسر مارکتینگ و تاثیر عالی آن بر کسب و کارها | تقریبا همهی ما در اینستاگرام، چند تا از اینفلوئنسرها رو دنبال میکنیم. ممکنه حتی شبها قبل از خواب هم یه سری به پیجشون بزنیم و عکسهای جدیدشون رو ببینیم. شاید حتی برای چندمین بار هم دستمون برسه و عکسهای قدیمیشون رو ببینیم. اینفلوئنسرها طرفدارهای زیادی دارن و این باعث شده که پدیدهی اینفلوئنسر مارکتینگ شکل بگیره.
در این مقاله به صورت مفصل راجع به اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ حرف میزنیم تا به صورت کامل با آن آشنا شوید.
فهرست مطالب
اینفلوئنسر کیست؟
اینفلوئنسر به معنای فردی است که توانایی تأثیرگذاری بر رفتار و نگرش دیگران را دارد. در شبکههای اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، برخی پروفایلها با تعداد فالوور زیادی مواجه هستند. دلیل این موضوع نیز به محتوایی است که این افراد منتشر میکنند؛ محتواهای سرگرمکننده، آموزشی و جالب برای فالوورهایشان. البته تعداد فالوورها به تنهایی، معیاری برای بررسی اینفلوئنسر بودن فرد نیست. به عنوان مثال، میکرواینفلوئنسرها با تعداد فالوور نسبتا کم نیز میتوانند تاثیرگذار باشند و شاید با آنها آشنا باشید؛ مثل محمدامین کریمپور یا صدف بیوتی.
در واقع، به این افراد که توانایی تاثیرگذاری بر رفتار و نگرش دیگران را دارند، اینفلوئنسر گفته میشود.
شما چه اینفلوئنسرهایی را فالو کردهاید؟ حتما این افراد بین لیست فالوئینگهای شما هم هست و از پستهایشان لذت میبرید. حالا در ادامه این مقاله قرار است با هم درباره مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ یا به قول دیکشنری فارسی؛ بازاریابی تاثیرگذار صحبت کنیم.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
با استفاده از اینفلوئنسرها، میتوانید محصول یا خدمات خود را به مخاطبان معرفی کنید. اگر هدفتان افزایش فالوور و شناخته شدن است، یا قصد دارید محصولاتتان را به فروش برسانید، اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روشهای موثرتر برای تبلیغات است. با انجام تبلیغات هدفمند و صحیح، حتما نتایج مطلوبی خواهید گرفت.
در حال حاضر، تعداد زیادی از اینفلوئنسرها در اینستاگرام فعالیت میکنند و هرکدام در زمینههای خاصی فعالیت دارند. برای انتخاب بهترین اینفلوئنسر برای تبلیغات شما، باید با توجه به نوع کسب و کارتان و چندین عامل دیگر، تصمیم گیری کنید. بنابراین، باید بسیار دقت کنید.
در پک فالوور، با توجه به نوع کسب و کار شما، مشاورهای در زمینه انتخاب بهترین اینفلوئنسر برای تبلیغاتتان ارائه میدهیم. همچنین، اینفلوئنسر مارکتینگ نیز از بخشهای فعالیت ما است. برای اطلاعات بیشتر، به صفحه اینفلوئنسر مارکتینگ پک فالوور مراجعه کنید.
چرا باید از اینفلوئنسرها برای بازاریابی استفاده کنیم؟
اگر در اینستاگرام فعالیت دارید، قطعا میدانید که تعداد زیادی از کاربران در این پلتفرم فعال هستند؛ میلیونها کاربر ایرانی در یک اپلیکیشن! این وضعیت، فرصت بسیار خوبی برای تبلیغات شماست. به علاوه، تعداد زیادی از کاربران نیز اینفلوئنسرها را دنبال میکنند.
اگر تبلیغات خود را در این صفحات قرار دهید، تاثیر آن را به خوبی خواهید دید. همچنین، از نظر روانی، مردم به توصیههای شخص ثالث بیشتر اعتماد دارند تا خود برند. بنابراین، اگر تبلیغات خود را به اینفلوئنسرها بسپارید، حتما نتایج بهتری خواهید گرفت.
چطور یک کمپین موفق اینفلوئنسر مارکتینگ داشته باشیم؟
برای راه انداختن یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ نباید بی گدار به آب زد. شما باید برای اینکار، استراتژی و برنامهریزی داشته باشید. اگر قصد دارید یک کمپین تبلیغاتی، آن هم با کمک اینفلوئنسرها داشته باشید، مراحل زیر را یکی یکی طی کنید.
گام۱٫ تعیین کنید از برگزاری کمپین چه هدفی دارید
شما در زندگی هرکاری که بخواهی بکنید باید قبلش هدفی را در نظر بگیرید. معمولا در برگزاری کمپینها و تبلیغات اینستاگرامی چند تا هدف وجود دارد:
- افزایش آگاهی از برند و شناخته شدن
- افزایش تعداد فالوورها
- فروش محصولات و خدمات
- معرفی یک محصول جدید
- و…
شما هدفتان چیست؟ تعیین هدف در انتخاب اینفلوئنسر و محتوایی که تبلیغ میکنید تاثیر زیادی دارد.
گام۲٫ بودجه و KPIها را تعیین کنید
بعد از تعیین هدف خود، باید مشخص کنید که چقدر بودجه برای این کار قرار دارد؟ آیا ۱۰ میلیون تومان؟ یا ۱۰۰ میلیون تومان؟ سپس باید KPI های مورد نظر خود را مشخص کنید؛ به عبارت دیگر، شاخص های عملکردی که باید به آن ها برسید. برای مثال، تعداد فالوورها، میزان reach و impression، فروش و هر شاخص دیگری که برای شما مهم است، باید مشخص شود. با استفاده از ابزارهای insight، باید مکانیزم دقیقی برای تحقق این شاخص ها را مشخص کنید؛ به عبارت دیگر، باید ببینید کجا هستید و به کجا باید برسید.
در صورتی که با ابزار insight آشنا نیستید، می توانید با مطالعه مقاله کار با ابزار جادویی insight، با این ابزار آشنا شوید.
گام۳٫ اینفلوئنسرتان را برای تبلیغ انتخاب کنید
بخش انتخاب اینفلوئنسر، مهم ترین بخش کمپین تبلیغاتی است. برای انتخاب درست، باید حوزه کاری، نوع فالوورها، شخصیت و نگرش اینفلوئنسر را به دقت بررسی کنید. البته، باید مطمئن شوید که قیمت اینفلوئنسر با بودجه شما مطابقت دارد. باید تحقیق کنید که کدام یک از اینفلوئنسرها با حوزه کاری شما نزدیکتر هستند. در صورتی که در انتخاب اینفلوئنسر دقت نکنید، ممکن است پول و وقتتان را هدر دهید و وجهه برندتان نیز خراب شود. بنابراین، بهتر است برای انتخاب بهترین اینفلوئنسر، از افراد با تجربه یا مشاورها در این زمینه کمک بگیرید.
مثلا اگر قصد تبلیغ پوشاک دارید نباید تبلیغ خود را به اینفلوئنسری که در حوزه آی تی فعالیت میکند بدهید!
گام۴٫ محتوای مرتبط و جذاب تولید کنید
شما باید محتوایی تولید کنید که واقعا فالوورها را جذب کند. قرار است فالوورها شما را با چه ویژگیای بشناسند؟ چه پیشنهادهای ویژهای برای آنها دارید؟ پس محتوای خود را جوری تعیین کنید که برای فالوورها جذاب باشد. البته لازمه این کار، شناختن دقیق مخاطبها یا همان پرسونای مشتریهایتان است.
پس در تولید محتوای بنر تبلیغاتی خیلی دقت کنید. ما برای اینکه شما بهترین بنر را داشته باشید، مقالهای را آماده کردیم که رازهای یک بنر تبلیغاتی موفق را برملا میکند.
گام۵٫ بعد از برگزاری، نتیجه را ارزیابی کنید
ارزیابی کردن یک کمپین تبلیغاتی، مهمترین قسمت آن است. البته جذابترین بخشش هم هست؛ مخصوصا اگر به هدفی که تعیین کردهاید رسیده باشید. ابزار insight، بهترین ابزار برای ارزیابی یک کمپین است.
انواع اینفلوئنسر در شبکههای اجتماعی چه کسانی هستند؟
افراد تاثیر گذار در اینستاگرام یا هر شبکه دیگری متفاوت است. یعنی طبق محتوایی که تولید میکنند آنها را به چند دسته تقسیم میکنیم.
۱- سلبریتیها یا افراد مشهور
یک سری از افراد به واسطه شغلی که از قبل داشتهاند معروف هستند و حالا هم در فضای اینستاگرام محبوبیت و معروف بودن خودشان را دارند. یعنی تعداد زیادی افراد آنها را فالو میکنند. مثال بازیگرها، خوانندهها، بعضی سیاستمدارها و… مثلا رامبد جوان، الناز شاکردوست و خیلی دیگر از سلبریتیهای ایرانی، که تاثیر خیلی زیادی روی مردم دارند. اگر بتوانید تبلیغاتتان را به این سلبریتیها بسپارید تاثیر زیادش را حتما میبینید.
ولی دو تا مشکل وجود دارد:
بالا بودن هزینه تبلیغات با سلبریتیها: تعداد فالوور این افراد بالای چند میلیون نفر است. اگر این صفحهها برای شما تبلیغ کنند نتیجه خیلی خوبی میگیرید ولی خب باید هزینه زیادی پرداخت کنید. اگر کسب و کار کوچکی باشید و نوپا، احتمالا از پس این هزینه برنیایید.
۲- قبول نکردن تبلیغ توسط بعضی سلبریتیها: با اینکه تبلیغ کردن درآمد زیادی برای سلبریتیها دارد، اما خیلی از آنها اصلا تبلیغات هیچ برندی را قبول نمیکنند.
صفحات افرادی نظیر مهناز افشار، رامبد جوان، بهنوش بختیاری، الناز شاکردوست، سحر قریشی، ترانه علیدوستی، بهنوش طباطبایی و محمدرضا گلزار در اینستاگرام به ترتیب بیشترین دنبالکنندگان را دارند و معلوم است که این صفحات بیشترین تاثیر را در اینفلوئنسر مارکتینگ دارند.
۲-شاخهای مجازی!
اگر در اینستاگرام فعالیت دارید، حتما با اصطلاح شاخهای مجازی آشنا هستید. این اصطلاح به افرادی گفته میشود که با جنجال و حاشیه، تعداد فالوورهای خود را افزایش میدهند. اما بسیاری از آنها شخصیتی واقعی و معتبر در نظر کاربران ندارند. هرچند دنبالکنندگان آنها زیاد هستند و اکثریت آنها تبلیغات را قبول میکنند، اما معمولاً تعداد زیادی از دنبالکنندگان این افراد غیرفعال هستند.
بنابراین، تبلیغات در این پیجها بازدهی خوبی ندارد، اما در بعضی از پیجها، در صورتی که با رعایت اصول اینفلوئنسر مارکتینگ تبلیغات انجام شود، بازدهی بسیار بالایی دارند. البته میزان بازدهی، به موضوع کسبوکار شما و رعایت اصول اینفلوئنسر مارکتینگ بستگی دارد و ممکن است نسخه پیچیده ای برای این کار وجود داشته باشد که قبل از شروع به کار نمیتوان آن را پیشبینی کرد.
۳- بلاگرها
بعضی از اینفلوئنسرها در زمینه خاصی فعالیت میکنند. فالوورهای آنها هم افرادی هستند که به همان زمینه علاقمندند. بیشترین نوع بلاگر در اینستاگرام معمولا فشن بلاگرها هستند. یعنی کسانی که در زمینه مد و لباس کار میکنند. این افراد، بهترین گزینه برای تبلیغات عکاسها و فروشندگان پوشاک هستند.
۴- متخصصان فعال در شبکه های اجتماعی
افراد کارآ و متخصص، معمولاً تاثیر قابل توجهی دارند و بیشترین تأثیر آنها بر روی مخاطبانی است که در همان زمینه فعالیت میکنند. این افراد برای کسب و کارهای فعال در همان زمینه، بهترین گزینه برای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. یکی از حوزههایی که در ایران فعالیت زیادی دارد، حوزه استارتآپها است و خیلی از افراد در این زمینه شهرت و توجه زیادی پیدا کردهاند، از جمله برنامهنویسان و موسسان شرکتهای آیتی.
اگر یک استارتآپ یا کسبوکار اینترنتی دارید، این افراد بهترین گزینه برای تبلیغات و اینفلوئنسر مارکتینگ هستند.
روشهای همکاری با اینفلوئنسرها را بهتر بشناسید
چند روش برای همکاری بهتر با اینفلوئنسرها وجود دارد. شما با توجه به کسب و کارتان باید ببینید کدام روش میتواند موثرتر باشد. انتخاب روش به سلیقه مخاطبها هم بستگی دارد.
برای اینفلوئنسرها هدیه بفرستید
برای اینکه اینفلوئنسر محصولتان را تبلیغ کند، محصول را به عنوان هدیه برای او ارسال کنید.
اگر اینفلوئنسر از محصول شما راضی باشد، ممکن است محصول را به مخاطبان خود نیز معرفی کند! البته توجه داشته باشید که اینفلوئنسر لزوماً محصول شما را تبلیغ نمیکند. اگر فالوور زیادی داشته باشد، شاید فقط با دریافت هزینه، حاضر به انتشار پست یا استوری تبلیغ محصول شما شود!
پرداخت هزینه به اینفلوئنسر
اینکه بابت تبلیغ، به اینفلوئنسرها پولی پرداخت کنید، رایجترین نوع همکاری است. هر صفحه باتوجه به تعداد فالوورهای فعال، هزینههای تبلیغاتی متفاوتی دارد؛ اگر یک کسبوکار نوپا دارید، در ابتدا، از اینفلوئنسرهایی با مخاطبان کمتر استفاده کنید. یعنی میکرو اینفلوئنسرها!
اگر کمپین تبلیغات شما به درستی اجرا شود، اینفلوئنسرهایی با فالوورهای کمتر، تاثیر بسیار بیشتری نسبت به اینفلوئنسرهای پرطرفدار دارند. مهمترین دلیل، مرتبط بودن زمینه کاری اینفلوئنسر و میزان محبوبیت آن پیج در میان مخاطبان است.
حضور اینفلوئنسرها برای انجام یک مسابقه
یکی از راههای موفق برای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ ، حضور چندین اینفلوئنسر برای انجام یک مسابقه در کنار هم است. میتوانید چندین اینفلوئنسر را به محیط کسب و کار خود دعوت کنید و از آنها برای تهیه یک ویدئوی عالی استفاده کنید. سپس از آنها بخواهید ویدئو را در ازای دریافت محصولات، خدمات یا هزینه در صفحه خود منتشر کنند و صفحه شما را معرفی کنند. این کار جنبه تبلیغاتی محتوای منتشر شده را کمتر میکند.
اینفلوئنسر محلی برای کسب و کار محلی
کسب و کار شما در هر شهری که هست، از اینفلوئنسرهای همان شهر برای تبلیغ استفاده کنید! مطمئن باشید این کار برای کسب و کار شما بازدهی خیلی بیشتری دارد. مثلا اگر در اصفهان یا شیراز زندگی میکنید، به جای اینکه از اینفلوئنسرهای تهرانی استفاده کنید، از اینفلوئنسرهای همان شهر استفاده کنید.
مقالات پیشنهادی سایت پک فالوور به شما کاربر عزیز
معرفی انواع اینفلوئنسر اینستاگرام (مگا، ماکرو، میکرو، نانو)
آموزش ۱۰ ابزار تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام
۸ تکنیک کاربردی افزایش بازدید لایو اینستاگرام
تعامل راز موفقیت در بازاریابی شبکههای اجتماعی
در پایان مقاله
یکی از بهترین راههای پیشرفت در اینستاگرام، استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ است، اما باید به شرطی باشد که درست و هدفمند انجام شود. در این مقاله به طور کلی درباره اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت کردیم و مراحل برگزاری کمپین و انواع اینفلوئنسرها را شرح دادیم. با این حال، چون هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ معمولاً بالاست، نباید بدون دقت و بدون انتخاب بهترین گزینه و بهترین محتوا، ریسک کرد.
بنابراین، باید از بین اینفلوئنسرها بهترین گزینه را برای تبلیغ انتخاب کنید. در پک فالوور با سالها تجربه در این زمینه، آمادهایم تا به شما در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ کمک کنیم.
هر سوال یا مشکلی که درباره تبلیغات در اینستاگرام دارید را همین جا بپرسید یا با ما تماس بگیرید.